Jan Fabre: 'De man die op het water schrijft' (detail), Wereldtentoonstelling Zaragoza 2008. (foto: Robert-Jan Muller)
Op welke wijze heeft wetenschap bijgedragen en invloed gehad op kunst, kunstkritiek en het maken van tentoonstellingen? En in welke mate kan kunstkritiek gebruik maken van nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap; welke gebieden heeft de kunstkritiek daarbij over het hoofd gezien? Het zijn enkele van de vragen en onderwerpen die aan bod komen op het 43ste AICA congres dat van 25-31 oktober wordt gehouden in Dublin, Ierland. Achter de titel van het congres The Relations between Art and Science: Complicity, Criticality, Knowledge gaat een nogal breed scala schuil van onderwerpen. Niet alleen kunstkritiek, maar ook kunstproductie en het curatoriale werk wordt op het congres in verband gebracht met aspecten als 'geheugen' in de context van de globale economie en politiek. Daarnaast komen ook nog de invloed van 'artvenues', reëel en virtueel, bedrijfssponsoring en overheidsinitiatieven aan bod.
In de Call for papers (klik op http://www.aica-int.org/spip.php?article741 ) wordt dan ook verzocht om inzendingen vanuit een zeer ruim scala: van kunstkritiek tot kunstproductie en van critici tot curatoren. Het belooft een congres te worden dat zich niet wil beperken tot een eenduidig onderwerp en zal uitdagen tot overzicht, voor zowel de organisatoren als de deelnemers. Het programma is te zien op http://www.aica-int.org/spip.php?article600, waar ook de contactgegevens te vinden zijn. De inschrijvingstermijn blijkt overigens op 27 augustus te sluiten.