(afb.Béthune (F), permanente aanlichting van de Belfroi toren)
Beeldhouwer Krijn de Koning (1963) ontvangt 1 december de Sikkensprijs 2007. De Sikkens Foundation kent de prijs toe aan De Koning 'vanwege zijn uitgesproken ingrepen in de bestaande ruimte waarbij kleur een specifieke rol speelt'. De Koning is bekend geworden met zijn ruimtelijke en vaak betreedbare structuren, waarin kleur een cruciale rol speelt.Â
Met onregelmatige tussenpozen kent de Sikkens Foundation haar prijs uit aan personen, organisaties of instellingen, die kleur op een 'karakteristieke en oorspronkelijke wijze' onder de aandacht weten te brengen. Dat de Foundation hierbij ruime en originele criteria hanteert blijkt uit de toekenningen van de afgelopen jaren: onder de laureaten bevinden zich, naast kunstenaars als Jan Dibbets (1995), Donald Judd (1993) en Richard Paul Lohse (1971), de auteur Claudio Magris (1999), dichter Seamus Heany en musicus Reinbert de Leeuw (beiden 1991). De eerste Sikkensprijs werd in 1959 toegekend aan Gerrit Th. Rietveld.Â
De laatste jaren richt de Sikkens Foundation zich explicieter op de beeldende aspecten van kleur. In 2005 was winkelketen HEMA laureaat ('vanwege het opmerkelijke gebruik van vorm en kleur binnen verschillende retailconcepten') en werd in 2005 in de Beurs van Berlage de Kleurbeurs georganiseerd. Hiermee wil de Sikkens Foundation voor een groter publiek omgang met kleur in de kunst, commercie, wetenschap en media 'en uiteindelijk in het dagelijkse leven' aan de orde stellen. Met de toekenning van de prijs aan Krijn de Koning, die de afgelopen jaren meerdere kunstprojecten in de openbare ruimte uitvoerde, lijkt de jury dit jaar te hebben gekozen voor de combinatie van kleur in de kunst en het dagelijks leven.  Â
De met de Sikkensprijs verbonden Mondriaanlezing wordt verzorgd door de Londense organisatie Artangel, die naam heeft gemaakt als initiator van kunstprojecten met kunstenaars als Rachel Whiteread en Matthew Barney. Artangel treedt buiten de tentoonstellingruimten om het publiek in de openbare ruimte te confronteren met de onverwachte aspecten van kunst.
Â